Vizat director CN ”Mihai Eminescu” Oradea,

Prof. dr. Livia Cătălina Muntean

PROIECT INTERNAȚIONAL PE PLATFORMA European     School Education platform  ETwinning

“Not only Europe – Cultures, costumes and traditions around the World”

Instituții implicate:

România:

  • CN ”Mihai Eminescu” Oradea

Coordonatori proiect:  prof . înv. Bar Mirela și prof . înv. Corodeanu Lavinia

 prof . înv. Câmpean Maria, prof . înv. Buhaș Carmen

  •  Grădinița Nr. 1 Diosig, educatorBronț Violeta

Italia:

  • ICSP Mascagni Prato Italia– Coordonator proiect prof. Lile Laura
  • Grădinița din Italia ICSP Mascagni Prato, educator Maddalena Ciambelotti

octombrie 2023 -martie  2024

PROIECT EDUCATIV INTERNAȚIONAL

  1. DENUMIREA PROIECTULUI

PROIECT INTERNAȚIONAL PE PLATFORMA European     School Education platform  ETwinning

“Not only Europe – Cultures, costumes and traditions around the World”

Domeniul în care se încadrează:  educație interculturală, educație emoțională, dezvoltare  personală

APLICANTUL :

Coordonate de contact: Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”, Oradea, str. Roman Ciorogariu, nr. 18, Tel. 0259 430944                                                                                             

Responsabil: Director prof. dr.  Muntean Livia

Fondator proiect : prof. înv. Bar Mirela
Coordonatori  proiect România: prof. înv. Corodeanu Lavinia,

Echipa implicată în proiect:

România:

  • CN ”Mihai Eminescu” Oradea-prof . înv. Câmpean Maria, prof . înv. Buhaș Carmen
  •  Grădinița Nr. 1 Diosig, educatorBronț Violeta

Italia:

  • ICSP Mascagni Prato Italia– Coordonator prof. Lile Laura
  • Grădinița din Italia ICSP Mascagni Prato, educator Maddalena Ciambelotti

 Experienţă în domeniul proiectului: Coordonatorii proiectului au fost implicaţi şi în alte proiecte de parteneriat internațional, activităţi care au urmărit formarea de competențe europene în promovarea educației pentru solidaritatea între națiuni, dezvoltarea personală a copiilor, dezvoltarea lor emoțională. Prezentul proiect este  o continuare a unor  activități derulate în anii anteriori.

  1. CONTEXT

Întâlnirea cu valorile culturale ale celor care provin din alte țări, chiar și de pe alte continente, asemănările sau deosebirile dintre propriile tradiții și cele ale altora, poate deveni o îmbogățire spirituală, o sursă de creativitate și cooperare. Prato este al treilea oraș european cu cel mai mare număr de cetățeni chinezi după Paris și Londra, iar Institutul Comprensiv Mascagni este situat în cartierul în care s-a stabilit una dintre cele mai mari comunități chineze din Italia. Clasele sunt formate în proporție de 70% din copii vorbitori chino și din acest motiv am decis să ne concentrăm proiectul pe cultura, obiceiurile și tradițiile chineze. Pe de altă parte, în orașul Oradea, situat la granița cu Ungaria, un sfert dintre cetățeni sunt de origine maghiară, aproape jumătate din populație fiind bilingvă; iar municipiul Diosig are 48,97% locuitori de origine maghiară, așa că prin acest proiect vom încerca să evidențiem amestecul dintre cele două culturi, împletirea tradițiilor, diferențele și asemănarea în obiceiuri și tradiiți.

  1. DESCRIEREA PROIECTULUI

SCOPUL

Acest proiect a luat naștere cu scopul de a-i face pe copii să descopere că există culturi diferite și că fiecare dintre ele are propriile tradiții, obiceiuri și moduri de viață; că toate culturile sunt la fel de importante și că fiecare are ceva de învățat din alte culturi. Obiectivul principal al proiectului este de a ajuta copiii să înțeleagă și să respecte culturi diferite de a lor, sporindu-le gradul de conștientizare și capacitatea de a relaționa cu etnii diferite.

Competențe cheie europene: alfabetizare funcțională și multilingvă, competență de cetățenie, competență de bază în știință și tehnologie, competență digitală, competență personală, socială, conștientizare culturală și competență de exprimare.

Domenii tematice (discipline implicate): italiană, română, engleză, științe ale naturii, tehnologie, geografie, educație pentru cetățenie, artă și imagine, muzică.

Obiective personale și interpersonale:

• Dezvoltarea capacității copiilor de a relaționa cu oameni din culturi diferite

• Învățarea copiilor de a prețui diversitatea culturală

• Promovarea păcii și armoniei între popoare

• Dezvoltarea abilităților sociale și de comunicare în limbi străine

• Consolidarea prieteniei virtuale și dezvoltarea relațiilor interpersonale cu colegii europeni

Obiective de dezvoltare profesională:

 Dezvoltarea relațiilor de colaborare și de lucru în echipă cu dascălii parteneri

Oportunitatea de a explora și de a învăța despre diferite culturi alături de elevi

Exersarea abilităților de management și de comunicare

GRUP ȚINTĂ

Preșcolarii și elevii din instituțiile implicate în proiect (4 – 10 ani)

Activitățile propuse vor fi de tip laborator, cercetare, sarcini autentice sau de realitate, vizite sau ieșiri didactice și vor fi documentate și împărtășite cu partenerii.

Activități și metodologie:
– Activități curriculare și extrașcolare în școala și în comunitatea locală;
–Se vor utiliza mijloacele de comunicare la distanță prin intermediul aplicațiilor Zoom și WhatsApp, cât  și platforma  eTwinning
– Vom implica în activitățile proiectului profesorii, familiile elevilor, autoritățile locale și comunitățile pentru un impact mai bun și pentru difuzare.
Activitățile proiectului oferă o varietate de metode de învățare, de la clasic la modern, formal, nonformal și informal.

  • PERIOADA DERULĂRII PROIECTULUI

octombrie 2023 -martie  2024

  • Calendarul activităţilor:
Nr crtActivitateaGrup ţintăTermenResponsabilRezultateObservaţii
1.Prezentarea proiectului și  participanților, înscrierea pe platforma nouă Esep eTwinning și conectarea celor implicați în proiectCadre didacticeOct. 2023Coordonatorii, echipa de proiectConţinutul proiectului Activitatea de logare pe platforma e Twining și stabilirea relației  între clasele de eleviToate activitățilevor fi posta-te pe platforma eTwinning,
2.„Originile mele” studiul culturilor implicate în proiectElevii ciclului primar, preșcolariiNov 2023Coordonatorii, echipa de proiectÎmbogățirea culturii generale a elevilor despre tradiții; formarea abilităților TICActvitățile se vor realiza în laboratorul de informatică
3.„Descoperirea trecutului”-tur ghidat în interiorul „Muzeului Țării Crișurilor” etnografie din Oradea pentru a descoperi obiceiurile și tradițiile populare românești (elevii Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”)Elevii ciclului primar din C.N.Mihai Eminescu însoțiți de învățătoareNov 2023Coordonatorii, echipa de proiectÎmbogățirea culturii generale a elevilor privind tradiții și obiceiuri din Ardeal,din ciclul vieții naștere, viață,moarte Discuții pe aceasta temă cu elevii din Italia  pe Zoom.Elevii din celelalte clase vor realiza activități similare
4.„Toți la masă de Revelion”-preparate tradiționale de Crăciun și RevelionElevii ciclului primar, preșcolarii implicați în proiectDec. 2023Coordonatorii, echipa de proiect; părinții elevilorDescoperirea rețetelor de preparate culinare tradiționale Poze și filmări cu elevii implicați în pregătirea bucatelor pentru masa festivă a Noului An postate pe grup Colaj cu poze realizate de elevi cu părinții în jurul mesei de RevelionElevii claselor implicate vor realiza activități similare
5.„Călătorii între limbi și culturi” Invitați-scriitori români și maghiari (Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”)Elevii ciclului primar, clasa a II-a si a III-a Step By StepIan. 2024Coordonatorii, echipa de proiect, scriitor Peter Csaba  Îmbogățirea culturii generale a elevilor; a comunicării și ascultării active Interviu adresat scriitoruluiElevii din celelalte clase vor realiza activități similare
6.„Să sărbătorim Revelionul”-Anul  Nou chinezescElevii ciclului primar, preșcolarii implicați în proiectFebr. 2024Coordonatorii, echipa de proiect  Creearea unui documentar video în care fiecare își prezintă propriile obiceiuri și tradiții, spectacolul Sorcova de Anul Nou. Activitate comună pe Zoom 
7.„Cum mă îmbrac?” – Carnaval, elevii și profesorii se îmbracă în costume populare tradiționale  Elevii ciclului primar, preșcolarii implicați în proiectFebr. 2024Coordonatorii, echipa de proiect  Costumarea în costume populare tradiționale și sărbătorirea zilei de 1 Decembrie cât și  împreună cu colegii lor parteneri printr-o conexiune online 
8.„Mi-a plăcut?” Diseminare proiectElevii ciclului primar, preșcolarii implicați în proiect; profesorii implicațiMartie 2024Coordonatorii, echipa de proiect  Evaluare prin grile de autoevaluare a dascălilor, gradul de satisfacție a elevilor și sub forma unei discuții video între profesori și elevi. Publicații în presă, în  social media și pe site-ul școlii. 

Descrierea activităților:

1. „Originile mele” – colaborarea dintre cele două țări se reia printr-o conexiune online inițială în care copiii vorbesc despre ei în limba maternă și în engleză, iar apoi cântă melodii în diferitele limbi materne ale copiilor. Această activitate va fi precedată de cercetări aprofundate pe calculator asupra culturilor implicate în proiect. Elevii de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”, în laboratorul de informatică, vor căuta informații pe internet despre cultura colegilor lor din Italia, italieni și chinezi.

2. „Descoperirea trecutului” – elevii italieni fac o ieșire didactică la „Muzeul Textilelor din Prato” pentru a participa la festivalul „Mătase – dialoguri despre China contemporană” și pentru a vizita expoziția „KIMONO – reflecții de artă între Occident și Orient”. Copiii români participă la un tur ghidat în interiorul „Muzeul Țării Crișurilor”  secția de etnografie din Oradea pentru a descoperi obiceiurile și tradițiile populare românești.

3. „Toți la masă” – clasele și grupele partenere efectuează cercetări online cu privire la obiceiuri și tradiții de Anul Nou a diferitelor culturi implicate în proiect, iar unii părinți îi învață pe copii să pregătească mâncăruri tradiționale (de Crăciun și Revelion). Ulterior, împreună cu familiile, se organizează o masă pe bază de preparate tipice culturilor copiilor și se realizează o expoziție fotografică care va fi prezentată partenerilor în timpul unei conexiuni pe zoom.Acest colaj de fotografii va fi afișat la Avizierul școlii.

4. „Călătorii între limbi și culturi” – Lectură animată bilingvă (italiană/chineză) a basmului „Chemarea lunii”, în incinta Bibliotecii Municipale din Prato, lecturi animate în interiorul bibliotecii școlii pentru grădinița Diosig și întâlnirea cu un autor maghiar-român pentru școlile primare din România.De asemenea am avut o vizită și la Biblioteca Județeană din Oradea unde elevii au căutat informații despre culturi diferite pe care le-am  citit împreună în sala de lectură.

5. „Să sărbătorim Revelionul”  și “ Anul Nou chinezesc”– în urma sărbătorilor de Revelion și An nou Chinezesc, copiii  împreună cu cadrele didactice creează un documentar video publicat pe canalul youtube în care fiecare își prezintă propriile obiceiuri și tradiții.

6. „Cum mă îmbrac?” – în ziua de Carnaval, elevii și profesorii se îmbracă în costume populare tradiționale și sărbătoresc Carnavalul de 1 Decembrie împreună cu colegii lor parteneri printr-o conexiune online.

7. „Mi-a plăcut?” – evaluare prin grile de autoevaluare a dascalilor, gradul de satisfacție a elevilor și sub forma unei discuții video între profesori și elevi.De asemenea părinții au primit parole de acces pe platformă ca vizitatori putând vedem toate materialele postate.

Procedura de lucru: Proiectul va dura din octombrie 2023 până martie 2024. După prima întâlnire online cu toți membrii, partenerii decid împreună tema, intențiile, activitățile, ceea ce se va realiza și împreună planifică calea de urmat. Întâlnirile pe zoom și discuțiile de pe grupul de whatup ne  vor ajuta pentru o colaborare și comunicare constantă.

În noiembrie elevii, împreună cu cadrele didactice, efectuează cercetări asupra diferitelor culturi ale copiilor implicați și merg într-o ieșire didactică la muzeele tematice din zonă pentru a-si descoperi originile. Colaborarea cu colegii europeni începe prin conexiuni video pe Google Meet în care fiecare își prezintă cultura în limba engleză.

Copiii îsi vor urma călătoria printre culturi prin lecturi animate multilingve ale basmelor tradiționale și întâlniri cu autorul de origine maghiară.

În decembrie se efectuează cercetări asupra preparatelor culinare tipice diferitelor culturi implicate și se organizează cu familiile o masă comună bazată pe mâncăruri tradiționale. În urma experiențelor diferitelor clase și a grupelor, va fi organizată o expoziție fotografică care va fi afișată în colțurile eTwinning din respectivele școli și împărtășită online cu partenerii.

Clasele și grupele implicate vor participa apoi la sărbătorile de Revelion (Anul Nou chinezesc) și vor crea un documentar video pe care să îl vizioneze și să comenteze împreună cu prietenii lor virtuali.

 Proiectul se va încheia prin sărbătorirea împreună a Carnavalului în cadrul unei întâlniri virtuale, cu elevii și profesorii îmbrăcați în costume tradiționale. Învățătorii și educatoarele vor avea legături regulate, vor publica lucrările și experiențele elevilor lor pe TwinSpace, vor documenta întâlnirile copiilor și vor împărtăși vizitele și excursiile didactice.

F. EVALUARE – CALITATE

         Evaluare internă:

 -realizarea unui album care să prezinte imagini din timpul derulării activităţii; colaj audio-video  -recunoaşterea şi aprecierea implicării  elevilor prin diplome

-completarea formularului pentru certificare de calitate a proiectului

         Evaluare externă:-apariţia unor articole în mass-media, certificarea activităților pe platforma eTwinning

G. MONITORIZAREA PROIECTULUI

Proiectul va fi monitorizat permanent de către coordonatori, echipa de proiect, director, Inspectoratul Judeţean Bihor, pe platform eTwinning (Comisia Europeană pentru Educație)

H. Rezultate:

a. calitative

-Implicarea în studierea unei noi  culturi este cea mai completă modalitate de a face față diferențelor etnice. Prin schimburile interculturale elevii pot dobândi o nouă conștientizare a culturii proprii și a altora și o atitudine mai constructivă în relațiile internaționale. Este de dorit ca elevii să dezvolte interes și sensibilitate față de ceilalți, verificabile în termeni de empatie majoră, înțeleasă ca abilitatea de a „se pune în locul celuilalt”; ca elevii să-și sporească abilitățile de exprimare lingvistică și plurilingvă, împărtășindu-și direct experiențele cu colegii lor europeni, dezvoltând prietenii bazate pe un comportament virtuos, îmbunătățindu-și abilitățile civice și abilitățile tehnice și informatice.

– Impact pozitiv asupra opiniei publice și a comunității locale vizând calitatea educației în învâțământul primar

-Interes crescut al elevilor pentru activitățile extrașcolare și a mijloacelor inovative.

B.CANTITATIVE

– Participarea unui nr. mare de elevi (50 -100 elevi)

  1. DISEMINAREA PROIECTULUI

S-a asigurat o diseminare largă a informațiilor despre proiect prin organizarea unei expoziții în școală cu lucrările copiilor despre tradiții, articolul despre activitățile și rezultatele proiectului publicate pe site-ul școlii,organizarea porților deschise și postări pe rețelele sociale.Aceste activități au contribuit la creșterea vizibilității proiectului și au un impact pozitiv asupra comunității locale.

Prezentarea proiectului în cadrul Comisiilor metodice, Cercurilor Pedagogice, Simpozioanelor, Sesiunilor de Comunicări pentru a conștientiza efectul pozitiv asupra beneficiarilor și consolidarea legăturilor interculturale.

J. IMPACTUL PROIECTULUI

Beneficiile proiectului vor fi înregistrate pe niveluri individuale, școlare, parteneriate și comunități locale:
– elevii își vor îmbunătăți comunicarea în limbi străine, vor  comunica în mod direct cu colegii europeni, dezvoltând prietenii bazate pe comportamente valoroase. Elevii îți  vor îmbunătăti abilitățile civice, TIC, își vor îmbogăți cultura generală
–cadrele didactice implicate în  proiect își vor  îmbunătăți competențele lor în domeniul TIC, limbi străine; va spori gradul de cunoaștere a proiectelor europene

-comunitatea locală (autoritățile și membrii ONG-urilor) vor juca un rol important în acest parteneriat

  • SUSTENABILITATEA PROIECTULUI
  • continuarea proiectului și în anul școlar 2024-2025
  • încheierea de acorduri parteneriale și cu alte unități de învățământ  interesate în derularea unor astfel de activități
  1. BUGETUL PROIECTULUI
  2. Fonduri proprii, sponsorizări ale ONG-uri

PROIECTUL E-TWINNING

“Not only Europe – Cultures, costumes and traditions around the World”

I.C.S. P. Mascagni Prato ITALIA – C.N. Mihai Eminescu Oradea ROMANIA – Grădinița Nr. 1 Diosig ROMANIA

Nivel: 3 – 10 ani

Competențe cheie europene: alfabetizare funcțională și multilingvă, competență de cetățenie, competență de bază în știință și tehnologie, competență digitală, competență personală, socială, conștientizare culturală și competență de exprimare.

Domenii tematice (discipline implicate): italiană, română, engleză, științe ale naturii, tehnologie, geografie, educație pentru cetățenie, artă și imagine, muzică.

Obiective personale și interpersonale:

• Creșterea gradului de conștientizare a copiilor față de diferite culturi și promovarea respectului pentru alte culturi

• Dezvoltarea capacitatatii copiilor de a relaționa cu oameni din culturi diferite

• Învățarea copiilor in a prețui diversitatea culturală

• Promovarea păcii și armoniei între popoare

• Dezvoltarea abilităților sociale și de comunicare în limbi străine

• Consolidarea prietenii virtuale și dezvoltarea relațiilor interpersonale cu colegii europeni.

Obiective de dezvoltare profesionala:

• Dezvoltarea relațiilor de colaborare și de lucru în echipă cu dascalii parteneri.

Intenții: Întâlnirea cu valorile culturale ale celor care provin din alte țări, chiar și de pe alte continente, comparația dintre propriile tradiții și cele ale altora, poate deveni o îmbogățire, o sursă de creativitate și dezvoltare și poate transmite noi învățări și mai departe realizări. Prato este al treilea oraș european cu cel mai mare număr de cetățeni chinezi după Paris și Londra, iar Istitutul Comprensiv Mascagni este situat în cartierul în care s-a stabilit una dintre cele mai mari comunități chineze din Italia. Clasele sunt formate în proporție de 70% din copii vorbitori chino și din acest motiv am decis să ne concentrăm proiectul pe cultura, obiceiurile și tradițiile chineze. Pe de altă parte, în orașul Oradea, situat la granița cu Ungaria, un sfert dintre cetățeni sunt de origine maghiară, aproape jumătate din populație fiind bilingva; iar municipiul Diosig are 48,97% locuitori de origine maghiară, așa că prin acest proiect vom încerca să evidențiem amestecul dintre cele două culturi, contaminarea tradițiilor, diferențele și asemanarea în alimente, obiceiuri și traditii.

Perioada: din octombrie 2023 până în martie  2024.

Numărul de elevi/preșcolari  implicați: de la 50 la 100.

Descrierea activitatilor:

1. „Originile mele” – colaborarea dintre cele două țări se reia printr-o conexiune online inițială în care copiii vorbesc despre ei în limba maternă și în engleză, iar apoi cântă melodii în diferitele limbi materne ale copiilor. Această activitate va fi precedată de cercetări aprofundate asupra culturilor implicate în proiect.

2. „Descoperirea trecutului” – elevii italieni fac o iesire didactica la „Muzeul Textilelor din Prato” pentru a participa la festivalul „Matase – dialoguri despre China contemporană” și pentru a vizita expoziția „KIMONO – reflecții de artă între Occident și Orient”. Copiii români participă la un tur ghidat în interiorul „Muzeul Satului” pentru a descoperi obiceiurile și tradițiile populare românești.

3. „Toți la masă” – clasele și grupele partenere efectuează cercetări online cu privire la alimentele diferitelor culturi implicate în proiect, iar unii părinți îi învață pe copii să pregătească mâncăruri tradiționale. Ulterior, împreună cu familiile, se organizează o masă pe bază de preparate tipice culturilor copiilor și se realizează o expoziție fotografică care va fi prezentată partenerilor în timpul unei conexiuni.

4. „Călătorii între limbi și culturi” – Lectură animată bilingvă (italiană/chineză) a basmului „Chemarea lunii”, în incinta Bibliotecii Municipale din Prato, lecturi animate în interiorul bibliotecii școlii pentru grădinița Diosig și întâlnirea cu un autor maghiar-român pentru școlile primare din România.

5. „Să sărbătorim Revelionul” – în urma sărbătorilor, copiii împreună cu cadrele didactice creează un documentar video în care fiecare își prezintă propriile obiceiuri și tradiții.

6. „Cum mă îmbrac?” – în ziua de Carnaval, elevii și profesorii se îmbracă în costume populare tradiționale și sărbătoresc Carnavalul împreună cu colegii lor parteneri printr-o conexiune online.

7. „Mi-a plăcut?” – evaluare prin grile de autoevaluare a dascalilor, gradul de satisfacție a elevilor și sub forma unei discuții video între profesori și elevi.

Scurtă descriere: Acest proiect a luat naștere cu scopul de a-i face pe copii să descopere că există multe culturi diferite și că fiecare dintre ele are propriile tradiții, obiceiuri și moduri de viață; că toate culturile sunt la fel de importante și că fiecare are ceva de învățat. Obiectivul principal al proiectului este de a ajuta copiii să înțeleagă și să respecte culturi diferite de a lor, sporindu-le gradul de conștientizare și capacitatea de a relaționa cu oameni din culturi diferite. Activitățile propuse vor fi de tip laborator, cercetare, sarcini autentice sau de realitate, vizite șau iesiri didactice și vor fi documentate și împărtășite cu partenerii.

Procedura de lucru: Proiectul va dura din noiembrie 2023 până în februarie 2024. După prima abordare, partenerii decid împreună tema, intențiile, activitățile, ceea ce se va realiza și împreună planifică calea de urmat. În noiembrie elevii, împreună cu cadrele didactice, efectuează cercetări asupra diferitelor culturi ale copiilor implicați și merg într-o iesire didactica la muzeele tematice din zonă pentru a-si descoperi originile. Colaborarea cu colegii europeni începe prin conexiuni video pe Google Meet în care fiecare își prezintă cultura în limba engleză. Copiii isi vor urma călătoria printre culturi prin lecturi animate multilingve ale basmelor tradiționale și întâlniri cu autorul. În decembrie se efectuează cercetări asupra preparatelor tipice diferitelor culturi implicate și se organizează cu familiile o masă comună bazată pe mâncăruri tradiționale. În urma experiențelor diferitelor clase și a grupelor, va fi organizată o expoziție fotografică care va fi afișată în colțurile eTwinning din respectivele scoli și împărtășită online cu partenerii. Clasele si grupele implicate vor participa apoi la sărbătorile de Revelion și vor crea un documentar video pe care să îl vizioneze și să comenteze împreună cu prietenii lor virtuali. Proiectul se va încheia prin sărbătorirea împreună a carnavalului în cadrul unei întâlniri virtuale, cu elevii și profesorii îmbrăcați în costume tradiționale. Invatatorii si educatoarele vor avea contacte regulate, vor publica lucrările și experiențele elevilor lor pe TwinSpace, vor documenta întâlnirile copiilor și vor împărtăși vizitele și excursiile didactice.

Rezultate așteptate: Cufundarea într-o nouă cultură este cea mai completă modalitate de a face față diferențelor etnice și prin schimburile interculturale studenții pot dobândi o nouă conștientizare a culturii proprii și a altora și o atitudine mai constructivă în relațiile internaționale. Este de dorit ca elevii să dezvolte interes și sensibilitate față de ceilalți, verificabile în termeni de empatie majora, înțeleasă ca abilitatea de a „se pune în locul celuilalt”; și ca elevii să-și sporească abilitățile de exprimare lingvistică și plurilingvă, împărtășindu-și direct experiențele cu colegii lor europeni, dezvoltând prietenii bazate pe un comportament virtuos, îmbunătățindu-și abilitățile civice și abilitățile tehnice și informatice.